کلین‌پست

رسانه تخصصی انرژی‌های پاک و محیط‌زیست

اولین کشتی جهان با پیشرانه خورشیدی هیبریدی رونمایی شد

کشتی انرژی خورشیدی

شرکت هلندی Wattlab که در حوزه فناوری خورشیدی دریایی فعالیت دارد، از اولین کشتی جهان که از انرژی خورشیدی به‌عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کند، رونمایی کرده است.

این کشتی که «بلو مارلین» (Blue Marlin) نام دارد، نخستین کشتی در جهان محسوب می‌شود که از انرژی خورشیدی برای تأمین نیروی پیشرانه هیبریدی استفاده می‌کند. بلو مارلین به شرکت HGK Shipping تحویل داده شده است.

این شناور هیبریدی به ۱۹۲ پنل خورشیدی مجهز شده که هم برق سیستم‌های داخلی کشتی را تأمین می‌کنند و هم به‌طور مستقیم به شبکه ولتاژ بالای پیشرانه متصل هستند؛ دستاوردی که تاکنون در کشتیرانی بی‌سابقه بوده است.

سیستم انرژی خورشیدی این کشتی حداکثر توان ۳۵ کیلووات تولید می‌کند و در ترکیب با چهار ژنراتور دیزلی به‌طور خودکار مدیریت انرژی را انجام می‌دهد. علاوه‌براین، این سیستم قابلیت کاهش پیک مصرف برق را دارد که در زمان اوج نیاز انرژی، از روشن شدن ژنراتور اضافه جلوگیری می‌کند.

«دیوید کستر»، هم‌بنیان‌گذار و مدیر اجرایی Wattlab می‌گوید: «۱۹۲ پنل خورشیدی نصب‌شده روی Blue Marlin نه‌تنها به سیستم‌های داخلی با ولتاژ پایین متصل‌اند، بلکه به شبکه پیشرانه ولتاژ بالا هم وصل شده‌اند. به همین دلیل، شرکت HGK Shipping حالا می‌تواند با افتخار اعلام کند که نخستین کشتیرانی جهان را راه‌اندازی کرده که انرژی خورشیدی را مستقیماً برای نیروی پیشرانه به‌کار می‌برد.»

بلو مارلین؛ اولین کشتی مجهز به سیستم خورشیدی یکپارچه با پیشرانه

پیش از این پروژه، HGK کشتی MS Helios را معرفی کرده بود که در سال ۲۰۲۴ با نصب ۳۱۲ پنل خورشیدی، رکورد جهانی گینس را به‌عنوان بزرگ‌ترین سامانه خورشیدی روی یک کشتی ثبت کرد. اما برخلاف کشتی Helios که فقط سیستم‌های کم‌مصرف داخلی را تغذیه می‌کرد، Blue Marlin گامی فراتر گذاشته و سیستم خورشیدی آن به‌طور کامل با پیشرانه یکپارچه شده است.

«تیم گوده»، مدیریت کشتی در HGK Ship Management Lux S.à r.l، توضیح داد: «Blue Marlin حالا یک گام مهم‌تر برداشته و انرژی خورشیدی را برای نیروی محرکه هم به‌کار گرفته است. این پروژه کمک می‌کند تا کشتیرانی – که درحال‌حاضر هم نسبت به سایر شیوه‌های حمل‌ونقل، آلایندگی کمتری دارد – باز هم پایدارتر و دوستدار محیط‌زیست شود.»

 Wattlab اعلام کرده است که Blue Marlin بخشی از یک تغییر راهبردی وسیع در انرژی دریایی محسوب می‌شود. در شرایطی که قوانین زیست‌محیطی سخت‌گیرانه‌تر شده و قیمت سوخت نوسان دارد، مالکان کشتی‌ها هرچه بیشتر به‌دنبال فناوری‌های خورشیدی و هیبریدی در انواع کشتی‌های رودخانه‌ای، ساحلی و اقیانوس‌پیما هستند.

همچنین Wattlab در ماه آوریل سامانه SolarDeck را معرفی کرد؛ سامانه خورشیدی مدولار و قابل توسعه که روی عرشه کشتی‌های اقیانوس‌پیما نصب می‌شود و هدف آن کاهش قابل توجه مصرف سوخت و انتشار CO۲ در صنعت حمل‌ونقل دریایی است.

About The Author