شرکت خودروسازی چینی بیوایدی بزرگترین فراخوان خود را برای جمعآوری حدود ۱۱۵ هزار خودرو در بازار داخلی چین بهدلیل نقصهای طراحی و خطرات ایمنی مرتبط با باتری صادر کرد. این فراخوان خودروهای سری تانگ و یوان پرو را شامل میشود که شامل مدلهای برقی و هیبریدی تولیدشده بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ میلادی هستند.
براساس گزارش رویترز، حدود ۴۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه از خودروهای سری تانگ بهدلیل نقص در سیستم کنترلکننده موتور فراخوانده میشوند که در برخی موارد میتواند باعث خوردگی برد مدار و قطع برق خودرو شود. همچنین حدود ۷۱ هزار و ۲۰۰ دستگاه از خودروهای یوان پرو بهدلیل آببندی نامناسب باتری که ممکن است باعث نفوذ آب به باتری و کاهش توان خروجی شود، جمعآوری خواهند شد.
سازمان تنظیم بازار چین اعلام کرده که این شرکت به نمایندگیهای خود مجوز خواهد داد تا با نصب رایگان یک درزگیر ویژه روی بدنه باتری خودروهای معیوب، ضدآب بودن آنها را بازیابی و خطر ایمنی را برطرف کنند.
چین با حمایتهای دولتی و سرمایهگذاری زودهنگام در فناوری الکتریکی، در صنعت خودروهای برقی پیشرو شناخته میشود. بااینحال، ظهور این شرکتها برای رقبای اروپایی چالشبرانگیز بوده و اتحادیه اروپا از سال گذشته تعرفههایی را بر خودروهای برقی چینی اعمال کرده است.
بروز مشکلات ایمنی در خودروهای برقی چینی، نگرانیهایی را برای مصرفکنندگان ایجاد کرده است. پیش از این نیز شرکت شیائومی پس از یک حادثه مرگبار با خودروی مدل SU۷ خود مورد انتقاد قرار گرفته بود.
چین در آستانه تبدیلشدن به قطب اصلی خودروهای برقی
مشکلات ایمنی تنها به خودروهای چینی محدود نمیشود و نهادهای نظارتی جهانی نیز درباره ایمنی دستگیرههای در خودروهای برقی تسلا که ممکن است در شرایط اضطراری از کار بیفتند، ابراز نگرانی کردهاند.
در پاسخ به این نگرانیها، چین مقرراتی را پیشنهاد کرده که خودروها را ملزم به تعبیه دستگیرههای مکانیکی قابل دسترس از بیرون و داخل خودرو میکند.

