تحلیلها نشان میدهند که بازار خودروهای برقی این کشور به مرحله اشباع رسیده است.
به گزارش بیزینس اینسایدر، «دن وانگ»، تحلیلگر چینی، که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ در چین اقامت داشت و بهعنوان تحلیلگر فناوری در شرکت خدمات مالی «گیوکال دراگونومیک» فعالیت میکرد، اعلام کرد: «جنگ قیمت میان خودروسازان برقی چین به این زودیها فروکش نخواهد کرد.» به گفته او، اشتیاق بالای کارآفرینان و مهندسان همراه با حمایت گسترده دولتهای محلی از شرکتهای بومی، باعث شده این رقابت شدت بیشتری پیدا کند.
وانگ معتقد است همین رقابت سنگین، یکی از عوامل اصلی پیشرفت چین در حوزه خودروهای خورشیدی و برقی بوده است. او در کتاب خود با عنوان «سرسامآور» (Breakneck) مینویسد:
«حمایتهای دولت، زمینهساز ورود غولهای فناوری مانند «هواوی» و «شیائومی» به صنعت خودرو شده است. این گسترش نهتنها از رقابت شدید بازار ناشی میشود، بلکه بهلطف یارانههای دولتی است که امکان تولید محصولات جدید را برای شرکتها آسانتر میکند.»
چین در آستانه تبدیلشدن به قطب اصلی خودروهای برقی

به باور وانگ، چنین سیاستهایی به شرکتها اجازه داده تا سیلی از محصولات متنوع را با قیمتهای پایینتر روانه بازار کنند. اما در مقابل، رقابت برای عرضه خودروهای ارزانتر بهتدریج سودآوری تولیدکنندگان را تحتالشعاع قرار داده است.
به عنوان نمونه، شرکت «بیوایدی» در ماه اوت اعلام کرد که سود خالص آن در سهماهه دوم سال جاری میلادی، در مقایسه با سال گذشته، ۳۰ درصد کاهش یافته است. این شرکت در گزارش مالی خود علت کاهش سود کوتاهمدت را هزینههای تبلیغاتی بالا و تخفیفهای سنگین عنوان کرد. بیوایدی همچنین در ماه مه اعلام کرده بود که قیمت ۲۲ مدل از خودروهای برقی و هیبریدی خود را تا پایان ژوئن کاهش خواهد داد.
رقابت بیرحمانه در تولید تکنولوژی
وانگ تأکید کرد: «رقابت در بازار چین بسیار بیرحمانه است و تغییر این وضعیت بهسادگی ممکن نیست. این موضوع تا حد زیادی به وسعت بازار چین بازمیگردد؛ کارآفرینان بیوقفه در جستجوی فرصتهای تازهاند و همین پویایی، از ویژگیهای بارز اکوسیستم اقتصادی چین محسوب میشود.»
براساس گزارش مرکز مطالعات راهبردی و بینالمللی آمریکا (CSIS)، دولت چین از سال ۲۰۰۹ تاکنون دستکم ۲۳۰ میلیارد دلار برای حمایت از خودروسازان داخلی نظیر «بیوایدی» اختصاص داده است.
در همین زمینه، «آر. جی. اسکارینگ»، مدیرعامل شرکت خودروسازی آمریکایی «ریویان»، اظهار داشت: «خودروهای برقی ساخت چین بهدلیل یارانههای سخاوتمندانه دولت و هزینه پایین نیروی کار، قیمت رقابتیتری دارند.»
حذف برخی شرکتها از بازار خودروهای برقی
بااینحال، برخی کارشناسان معتقدند بازار خودروهای برقی چین در سالهای آینده شاهد تغییراتی اساسی خواهد بود. «هی شیائوپنگ»، مدیرعامل شرکت «اکسپنگ»، در دسامبر گذشته به کارکنان خود هشدار داده بود که صنعت خودروی چین در فاصله سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ با موجی از حذف شرکتها روبهرو خواهد شد.
او در مصاحبهای با روزنامه سنگاپوری استریتس تایمز نیز پیشبینی کرد که اکثر خودروسازان چینی در دهه آینده دوام نخواهند آورد. شیائوپنگ بدون اشاره به نام شرکتهای خاص افزود: «به باور من، طی ۱۰ سال آینده تنها حدود هفت شرکت بزرگ خودروسازی در چین باقی خواهند ماند!»
بیشتر بخوانید: چطور آمریکا از رقابت جهانی خودروهای برقی عقب ماند؟

