چین واردات نفت از ایران را افزایش داده است و دو نفتکش غولپیکر حامل نفت ایران، محمولههای خود را در بنادر چین تخلیه کردهاند.
بهگزارش بلومبرگ، پالایشگاههای مستقل چین پس از صدور دور تازهای از سهمیههای واردات در اواخر ماه گذشته، درحال افزایش خرید از نفت خام ایران هستند؛ نفتی که هم از مخازن ساحلی و هم از نفتکشهایی که در دریا منتظر تخلیه بودند، تأمین میشود.
افراد آگاه به موضوع که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کردند چند پالایشگر مستقر در استان شاندونگ این هفته برداشت نفت خام از انبارهای تحت نظارت گمرک در بنادر و پالایشگاهها را آغاز کردهاند. به گفته آنها، بخش زیادی از این نفت پیش از تخصیص سهمیههای جدید خریداری شده بود.
پالایشگاههای خصوصی چین، که به «قوریها (Teapots)» مشهورند، بخش عمده واردات نفت ایران و روسیه — که ارزانتر از دیگر انواع نفت هستند — را انجام میدهند. اما این پالایشگاهها در سهماهه چهارم سال بهدلیل اتمام سهمیهها و تأثیر تحریمها ناچار به کاهش خرید شده بودند. چین یک نظام سهمیهبندی اجرا میکند که طبق آن میزان واردات نفت توسط پالایشگران غیردولتی را کنترل و محدود میکند.
بااینحال، بنا بر اعلام شرکت Vortexa Ltd.، مجموع تقاضا از سوی پالایشگاههای مستقل چین احتمالاً تا پایان سال همچنان پایین میماند؛ بخشی از این کاهش، ناشی از حاشیه سود ضعیف فرآورش نفت است. این وضعیت به گفته «اِما لی»، تحلیلگر ارشد بازار چین در وورتکسا، بدین معناست که «نفتهای تحت تحریم احتمالاً همچنان روی آب انباشته خواهند شد.»
مقامات چینی معمولاً درباره سقف کلی سهمیه سالانه واردات راهنمایی ارائه میکنند، اما جزئیات مربوط به مرحلهبندی سهمیهها در طول سال که مجموع رقم نهایی را تشکیل میدهد، بهطور معمول منتشر نمیشود. در آخرین دور تخصیص، به گفته تحلیلگران، حدود ۲۰ پالایشگاه مستقل هرکدام بین ۷ تا ۸ میلیون تن سهمیه دریافت کردهاند.
براساس دادههای ردیابی کشتی که توسط بلومبرگ گردآوری شده، دو اَبَرنفتکش حامل نفت ایران که پیشتر در آبهای نزدیک چین در حالت انتظار بودند، این هفته محمولات خود را در دو بندر مختلف چین تخلیه کردهاند. یکی از این نفتکشها، با نام Ill Gap و با پرچم پاناما – حامل حدود ۲ میلیون بشکه – محموله خود را در بندر ریزهاو تخلیه کرده است.
مدیر این کشتی، شرکت Eversail Ship Services OPC PVT مستقر در بمبئی، و مالک آن، شرکت Crystal Blue Sky Inc. ثبتشده در جزایر مارشال، به درخواست بلومبرگ برای اظهارنظر پاسخ ندادهاند. این کشتی تاکنون از سوی هیچ دولت غربی تحت تحریم قرار نگرفته است.
براساس دادههای شرکت Kpler، میزان نفت خام ایران که روی نفتکشها در دریا ذخیره شده، این هفته به بیش از ۵۴ میلیون بشکه رسید؛ رقمی که بالاترین سطح در حدود دو سال و نیم گذشته است. چین همچنان بزرگترین خریدار نفت ایران به شمار میرود و صادرات ایران اخیراً به بالاترین سطح چند سال اخیر رسیده است.
بهدلیل محدود بودن دایره خریداران، نفت ایران باید با قیمت پایینتری عرضه شود. به گفته معاملهگران، برخی محمولههای Iran Light این هفته با تخفیفی حدود ۸ تا ۹ دلار نسبت به شاخص برنت ICE پیشنهاد شدهاند؛ درحالیکه این تخفیف در ماه اوت حدود ۴ دلار بود. گسترش تحریمها علیه روسیه نیز به کاهش قیمت محمولههای آن کشور منجر شده و به کاهش بیشتر قیمتها در بازار کمک کرده است.
بسیاری از پالایشگاههای چینی امسال سهمیههای وارداتی خود را سریعتر از حد معمول مصرف کردهاند؛ زیرا دولت چین نظام مالیاتی سختگیرانهتری را بر خوراکهای جایگزین، مانند نفتکوره، اعمال کرده است. از سال ۲۰۲۴، این پالایشگاهها سهمیه سالانه کامل را از ابتدای سال دریافت میکنند تا برنامهریزی آسانتر شود، اما این سیستم اغلب موجب میشود که پیش از پایان سال با کمبود سهمیه مواجه شوند.
چین درحال ذخیرهسازی نفت است/ تلاش برای کاهش آسیبپذیری در برابر ناامنیهای جهانی

