خریداران خودرو در سراسر جهان در نتیجه تغییر سیاستها، جنگهای تجاری و افزایش تردیدها در مورد زیرساختها و هزینههای خودروهای برقی، درحال بازگشت به موتورهای احتراق داخلی هستند.
براساس ارزیابی جدید شرکت ارنستاندیانگ (EY)، روند خرید خودرو در جهان دوباره بهسمت مدلهای مجهز به موتورهای احتراق داخلی بازگشته است. این چرخش رفتاری، نتیجه مجموعهای از عوامل ازجمله تغییرات سیاستی، تنشهای تجاری و نگرانیهای روبهافزایش درباره هزینهها و وضعیت زیرساختهای مرتبط با خودروهای برقی عنوان شده است.
به گزارش رویترز، هفته گذشته ترامپ پیشنهاد کاهش استانداردهای مصرف سوخت را مطرح کرد؛ اقدامی که میتواند مسیر فروش خودروهای بنزینی را تسهیل کند. همزمان، اتحادیه اروپا نیز در آستانه معرفی برنامهای تازه است که احتمالاً شامل بازنگری در طرح حذف تدریجی موتورهای احتراق داخلی تا سال ۲۰۳۵ میشود.
به گفته «کنستانتین گال»، از مدیران شرکت EY، بازنگری در سیاستهای صنعت خودرو در واکنش به سرعت کندتر از انتظار گذار به خودروهای برقی انجام گرفته است. در شرایطی که بسیاری از خودروسازان سنتی، کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی را امری حیاتی برای تداوم فعالیت خود میدانند، شرکتهای فعال در حوزه خودروهای الکتریکی بر این عقیده پافشاری میکنند که تسریع در این گذار، پیششرطی ضروری برای مهار مؤثر انتشار آلایندهها و دستیابی به اهداف زیستمحیطی است.
از سوی دیگر، دولتهای غربی برای مقابله با سیل خودروهای یارانهای چین، ابزارهایی مانند افزایش تعرفه واردات را بهکار گرفتهاند. بااینحال، خودروسازان آمریکایی و اروپایی تنها با خودروهای برقی چینی رقابت نمیکنند؛ آنها اکنون در بازارهای جهانی با مدلهای بنزینی ساخت چین نیز روبهرو شدهاند.
طبق دادههای منتشرشده توسط EY، نیمی از خریداران جهانی خودرو قصد دارند طی دو سال آینده یک خودروی احتراق داخلی – نو یا کارکرده – خریداری کنند؛ رقمی که نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته است. در مقابل، میزان تمایل به خرید خودروهای تمامبرقی و هیبریدی ۵ درصد کاهش یافته و بهترتیب به ۱۴ و ۱۶ درصد رسیده است.
این شرکت مشاوره اعلام کرده است که ۳۶ درصد از افرادی که پیشتر قصد خرید خودروهای برقی داشتند، اکنون بهدلیل تحولات ژئوپلیتیکی، تصمیم خود را به تعویق انداخته یا درحال بازنگری آن هستند.

