شرکت خودروسازی فورد از راهاندازی کسبوکار جدید در حوزه ذخیرهسازی انرژی باتری خبر داد. این اقدام با هدف بهرهگیری از ظرفیت مازاد تولید باتری خودروهای برقی و تمرکز بر فرصتهای سودآورتر در بخش انرژی صورت میگیرد.
به گزارش ESS News، فورد قصد دارد با استفاده از کارخانههای خود در ایالتهای کنتاکی و میشیگان و بهکارگیری دانش فنی باتریهای لیتیوم-آهن-فسفات (LFP)، راهکارهایی را در زمینه زیرساختهای انرژی ارائه دهد و به تقاضای روبهرشد مراکز داده پاسخ گوید. براساس برنامهریزیها، فورد عرضه سامانههای ذخیرهسازی انرژی باتری (BESS) را از سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد کرد.
فورد اعلام کرده است که طی دو سال آینده حدود ۲ میلیارد دلار در این کسبوکار جدید سرمایهگذاری خواهد کرد. تولید اولیه این سامانهها قرار است ظرف ۱۸ ماه آینده آغاز شود و بر قابلیتهای تولیدی فورد و فناوری باتری دارای مجوز این شرکت متکی خواهد بود. این خودروساز آمریکایی هدفگذاری کرده که تا اواخر سال ۲۰۲۷، سالانه حداقل ۲۰ گیگاواتساعت ظرفیت ذخیرهسازی انرژی را به بازار عرضه کند.
به گفته فورد، این کسبوکار جدید که فروش و خدمات را نیز دربرمیگیرد، با هدف پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای سامانههای ذخیرهسازی انرژی باتری در مراکز داده و زیرساختهای پشتیبان شبکه برق طراحی شده است. در همین راستا، این شرکت قصد دارد از ظرفیتهای بلااستفاده تولید باتری خود در سایت گلندیل ایالت کنتاکی برای توسعه این فعالیت استفاده کند.
کارخانه فورد در ایالت کنتاکی قرار است به تولید سامانههای پیشرفته ذخیرهسازی انرژی باتری با ظرفیت ۵ مگاواتساعت یا بیشتر اختصاص یابد. فورد اعلام کرده است که در این سایت، سلولهای لیتیوم-آهن-فسفات (LFP)، ماژولهای BESS و سامانههای کانتینری جریان مستقیم (DC) در کانتینرهای ۲۰ فوتی تولید خواهد شد. بازار هدف این محصولات شامل مراکز داده، شرکتهای برق، و پروژههای بزرگ صنعتی و تجاری است.
فورد همچنین قصد دارد از «پارک باتری بلو اووال میشیگان» در شهر مارشال ایالت میشیگان برای تولید سلولهای باتری با ظرفیت آمپرساعت کمتر ویژه سامانههای ذخیرهسازی انرژی خانگی استفاده کند. طبق اعلام رسمی شرکت، این کارخانه همچنان مطابق برنامه، در سال ۲۰۲۶ تولید سلولهای LFP را آغاز خواهد کرد؛ سلولهایی که قرار است نیروی مورد نیاز وانت برقی آینده فورد را تأمین کنند. این خودرو نخستین محصولی خواهد بود که بر پایه پلتفرم جدید «Universal EV Platform» این شرکت ساخته میشود.
فورد تأکید کرده است که راهاندازی کسبوکار ذخیرهسازی انرژی از راهبرد کلان این شرکت برای بازتخصیص سرمایه به حوزههایی با تقاضای قویتر مشتریان و سودآوری پایدارتر است. در همین چارچوب، فورد اعلام کرده که دیگر برنامهای برای تولید برخی خودروهای برقی بزرگتر ندارد؛ خودروهایی که بهدلیل کاهش تقاضا، هزینههای بالا و تغییر شرایط مقرراتی، دیگر توجیه اقتصادی ندارند.
سرمایهگذاری سایر خودروسازان در بازار ذخیرهسازی انرژی
پتانسیل بالای بازار ذخیرهسازی انرژی را میتوان بهروشنی در عملکرد تسلا مشاهده کرد. پس از سالها ثبت حاشیه سود منفی، بخش انرژی تسلا به یکی از محرکهای اصلی سودآوری این شرکت تبدیل شده است. تا آگوست ۲۰۲۵، این بخش ۲۳ درصد از سود کل تسلا را به خود اختصاص داد، درحالیکه تنها ۱۳ درصد از درآمد شرکت را تولید میکرد؛ موضوعی که حاشیه سود کلی تسلا را نزدیک به دو درصد افزایش داد.
سایر خودروسازان نیز مسیر مشابهی را دنبال میکنند. شرکت «مرسدس بنز انرژی» سامانههای ذخیرهسازی باتری ثابت بر پایه باتریهای بازیافتی خودرو توسعه داده است. جنرال موتورز نیز در چارچوب راهبرد کلان خود در حوزه ذخیرهسازی انرژی، محصولات ذخیرهسازی تولید میکند.

