صفحه اصلی > خودرو برقی و فناوری : نیسان از نمونه اولیه خودروی برقی با پنل‌های خورشیدی کشویی رونمایی کرد

نیسان از نمونه اولیه خودروی برقی با پنل‌های خورشیدی کشویی رونمایی کرد

نیسان از نمونه اولیه خودروی برقی با پنل‌های خورشیدی کشویی رونمایی کرد

نیسان یک نمونه اولیه از خودروی برقی Nissan Sakura را معرفی کرده که به پنل‌های خورشیدی قابل گسترش روی سقف مجهز است. این سیستم قادر است بدون نیاز به اتصال به شبکه برق، تا مسافت هزار و هشتصد مایل به برد خودرو بیافزاید.

به گزارش انرژی دیجیتال، این پیشرفت از سوی نیسان می‌تواند نویدبخش تحولی در نحوه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در حمل‌ونقل باشد و برق تولیدشده از خورشید را مستقیماً، بدون نیاز به واسطه شبکه برق، به خودروهای برقی منتقل کند. این غول خودروسازی ژاپنی نمونه اولیه‌ای مجهز به سیستم تولید برق خورشیدی داخلی را در نمایشگاه Japan Mobility Show 2025 به نمایش گذاشته است.

شرکت نیسان در صفحه لینکدین خود اعلام کرد: «با قدرت خورشید مسیر طولانی‌تری را طی کنید. سیستم خورشیدی ویژه‌ای که روی سقف نمونه اولیه خودروی برقی نیسان ساکورا نصب شده است، پتانسیل مسافت قابل پیمایش این خودرو را به سطح کاملاً جدیدی ارتقا داده است.» این فناوری امکان افزایش برد خودرو را بدون نیاز به شارژ از شبکه برق فراهم می‌کند.

حداکثر استفاده از انرژی خورشیدی

سیستم Ao-Solar Extender روی پرفروش‌ترین خودروی برقی ژاپن، Nissan Sakura، نصب شده و توانایی افزایش کارآمدی انرژی خورشیدی را دارد. این سیستم متشکل از پنل‌های خورشیدی توسعه‌یافته، توسط شرکت نیسان طراحی شده تا بتواند حداکثر انرژی ممکن از نور خورشید را جذب نماید. این فناوری نشان می‌دهد که چگونه می‌توان انرژی تجدیدپذیر را به طور مستقیم در محل مصرف به کار گرفت بدون آنکه نیاز به زیرساخت‌های سنتی شارژ باشد.

تیم توسعه‌دهنده این سیستم می‌گوید پنل‌ها قادرند سالانه برق کافی برای پیمودن تا ۳ هزار کیلومتر توسط خودرو تولید کنند.

پیشرفت در ادغام انرژی‌های تجدیدپذیر با حمل‌ونقل

نیسان از نمونه اولیه خودروی برقی با پنل‌های خورشیدی کشویی رونمایی کرد

نیسان اعلام کرده که این طرح با دومین محور استراتژی Re:Nissan شرکت همسو است؛ محور مربوط به «تعهد دوباره به ارائه محصولات و راهکارهای حمل‌ونقل نوآورانه که تجربه مشتری را بهبود می‌بخشند».

این خودروساز ژاپنی افزود: «ادغام فناوری خورشیدی در مدل Sakura نمونه‌ای از تعهد نیسان به راهکارهای حمل‌ونقل نوآورانه و پایدار است که در بخش رقابتی Kei در ژاپن جایگاه ویژه‌ای دارد.

این ابتکار نه‌تنها رهبری نیسان در نوآوری‌های دوستدار محیط زیست را تقویت می‌کند، بلکه نشان می‌دهد چگونه شرکت فعالانه آینده مالکیت خودروهای برقی را با فناوری‌های عملی و سازگار با محیط زیست شکل می‌دهد.»

تولید مداوم انرژی تجدیدپذیر

سیستم پنل خورشیدی کشویی Ao-Solar Extender که روی سقف نصب می‌شود، مجموعه‌ای از قابلیت‌ها را برای بهینه‌سازی جذب انرژی خورشیدی در طول روز ارائه می‌دهد.

این سیستم می‌تواند خودرو را هم در حین رانندگی و هم هنگام پارک شارژ کند. پنل ثابت روی سقف قادر است حتی هنگام حرکت خودرو انرژی خورشیدی را جذب کرده و تولید انرژی تجدیدپذیر مداوم در طول ساعات روز را تضمین کند.

هنگامی که خودرو ثابت است، یک پنل اضافی از محل ذخیره بیرون آمده و سطح پنل‌های خورشیدی و ظرفیت تولید برق را تا حدود ۵۰۰ وات افزایش می‌دهد. پنل گسترش‌یافته همچنین سایه ایجاد کرده و تابش مستقیم خورشید را مسدود می‌کند، دمای داخلی خودرو را کاهش داده و نیاز به مصرف انرژی برای سیستم تهویه مطبوع را کم می‌کند.

نیسان اعلام کرده که این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده تا «مقاومت هوا را به حداقل برساند و با طراحی کلی خودرو Sakura هم‌خوانی داشته باشد».

راهکارهای تاب‌آوری انرژی تجدیدپذیر

نیسان ساکورا در سه سال متوالی پرفروش‌ترین خودروی برقی ژاپن بوده و به دلیل محدوده رانندگی روزانه و طراحی جمع‌وجور خود محبوبیت زیادی دارد.

نیسان می‌گوید: «با نصب سیستم Ao-Solar Extender، تیم توسعه امیدوار است کاربران بتوانند وابستگی خود به زیرساخت‌های شارژ را بیش‌تر کاهش دهند.

«تحلیل داده‌های رانندگی مالکان ساکورا نشان می‌دهد بسیاری از سفرها کوتاه‌مدت بوده و عمدتاً برای خرید یا رفت‌وآمدهای مدرسه انجام می‌شوند؛ بنابراین انرژی تولیدشده توسط پنل‌های خورشیدی می‌تواند نیاز به شارژ از شبکه را برای بخش قابل‌توجهی از مالکان تقریباً حذف کند. علاوه بر این، سیستم خورشیدی می‌تواند در مواقع اضطراری و بلایای طبیعی به‌عنوان منبع برق جایگزین عمل کند.»

این رویکرد در ادغام فناوری فوتوولتاییک مستقیماً در خودروها می‌تواند گامی مؤثر به‌سوی توسعه سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر توزیع‌شده در حمل‌ونقل باشد، جایی که تولید انرژی پاک در نقطه مصرف انجام می‌شود و نیازی به انتقال از طریق زیرساخت متمرکز وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: تسلا از دو خودروهای برقی ارزان رونمایی کرد

مقالات مرتبط

فاصله ۸ متری بین ردیف‌های پنل‌های خورشیدی عمودی، بازده سیستم‌های اگری‌ولتائیک را تضمین می‌کند

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که فاصله بین ردیف‌های پنل‌های خورشیدی عمودی نقش…

آبان ۲۲, ۱۴۰۴

دانشمندان سلول خورشیدی گرافنی ساخته‌اند که می‌تواند ابرخازن‌ها را شارژ کند

دانشمندان نوعی سلول خورشیدی گرافنی ساخته‌اند که با ترکیب گرافن چندلایه و…

آبان ۲۲, ۱۴۰۴

لانگی: پنل‌های خورشیدی تماس پشتی (BC) عملکرد بهتری نسبت به TOPCon دارند

مطالعه موردی لانگی نشان می‌دهد ماژول‌های تماس پشتی BC از نظر تولید…

آبان ۲۱, ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید