مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، از ورود رسمی سوخت مایع الپیجی به سبد سوخت کشور در روزهای آینده خبر داد.
به گزارش کلینپست، «رحمان سالاری» اعلام کرد این سوخت بهعنوان یک گزینه جایگزین برای حملونقل سبک معرفی خواهد شد و بهزودی فراخوان ثبتنام برای متقاضیان تبدیل خودرو به این سوخت از طریق سایت شرکت ملی پخش منتشر میشود.
سالاری در ادامه به تشریح وضعیت شبکه سوخت سیانجی پرداخت و گفت که هماکنون ۲۳۶۵ جایگاه سیانجی در کشور راهاندازی شده که بیش از ۹۵ درصد آنها فعال هستند. این رقم بهازای هر ۱۶۰۰ خودرو، یک جایگاه سیانجی را نشان میدهد که وضعیت مطلوبی در مقایسه با استانداردهای جهانی است.
وی افزود حدود ۱۰۰ جایگاه دیگر نیز در دست احداث است که ۲۵ مورد از آنها در سال گذشته افتتاح شده و پیشبینی میشود تمامی آنها تا پایان سال ۱۴۰۵ به شبکه اضافه شوند.
مدیر طرح سیانجی با اشاره به استقبال از تبدیل خودروها به سیانجی، گفت تنها در یک ماه گذشته بیش از ۳۰ هزار نفر در سایت شرکت ثبتنام کردهاند و ۲۷ هزار نفر نیز در نوبت نصب قرار دارند. برنامهریزی شده با افزایش تعداد کارگاههای مجاز از ۳۰۰ به ۳۵۰ کارگاه، این تقاضا در کمتر از یک ماه پاسخ داده شود. وی تأکید کرد که تبدیل خودروهای عمومی معرفی شده از سوی وزارت کشور و همچنین خودروهای شخصی مدل ۱۳۹۴ به بالا، کاملاً رایگان انجام میشود.
سالاری مزیت اصلی این تبدیل را صرفهجویی اقتصادی چشمگیر عنوان کرد و اعلام کرد که برای فردی با مصرف روزانه ۳۰ لیتر بنزین، تبدیل به سیانجی میتواند سالانه بیش از ۵۰ میلیون تومان صرفهجویی بههمراه داشته باشد. قیمت سیانجی در مقایسه با نرخهای مختلف بنزین بسیار پایینتر است؛ بهطوریکه نسبت به نرخ سوم بنزین (۵۰۰۰ تومان) حدود یک یازدهم قیمت دارد.
وی با اشاره به تنوعبخشی به سبد سوخت گفت: این تنوعبخشی یکی از اهداف ما جهت رفع ناترازی است و ما مزیتهای اقتصادی، محیط زیستی، پدافندی و امنیت انرژی کشور را باید مدنظر داشته باشیم؛ اگر کسی روزانه ۳۰ لیتر مصرف بنزین داشته باشد، با تبدیلکردن خودرو به سیانجی، میتواند در طول یک سال بیش از ۵۰ میلیون تومان صرفهجویی اقتصادی داشته باشد.
وی در مورد طرح جدید الپیجی توضیح داد که این سوخت با وجود مازاد تولید داخلی، میتواند به کاهش ناترازی بنزین کمک کند. اما برخلاف طرح سیانجی، هزینه تبدیل خودرو به الپیجی (بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان بسته به نوع کیت و مخزن) بر عهده خود شهروندان خواهد بود.
خودروهای قبلاً تبدیل شده به سیانجی امکان ثبتنام در این طرح را ندارند.
همچنین جایگاههای این سوخت در فاصله ۱۰۰ کیلومتری پالایشگاهها احداث خواهند شد. سالاری با اشاره به اهداف کلان، گفت سهم سیانجی در سبد سوخت حملونقل کشور که امروزه حدود ۱۱ درصد است، باید تا پایان سال ۱۴۰۷ به حدود ۱۵ درصد برسد.
وی همچنین از انعقاد دو قرارداد برای تولید ۵۵ هزار خودروی دوگانهسوز با خودروسازان داخلی خبر داد که ۲۰ هزار دستگاه آن تولید شده است. وی پیشرفت فناوری را نیز یادآور شد و گفت که امروز بیش از ۸۵ درصد تبدیلها با کیتهای نسل چهارم انجام میشود که توان خودرو را در سطح یک خودروی بنزینسوز حفظ میکند.
گفتنیست که برخلاف گفته مسئولان، ظاهراً طرح تبدیل خودرو به دوگانهسوز کاملاً رایگان نیست! گزارشهای میدانی نشان میدهد که هزینههای مخزن، کیت و نصب تجهیزات رایگان بوده و وزارت نفت این هزینهکرد را بر عهده دارد. درمقابل، هزینه خدمات استانداردسازی و رساندن خودرو به الزامات استاندارد بر عهده متقاضی بوده و به شرح زیر است:
«یک میلیون و نهصد هزار تومان برای خودروهای میکسری و حدود ۳ میلیون تومان برای خودروهای سکوئنشیال.»

