محققان در پژوهش جدیدی، پیشنهاد دادهاند که میتوان از باتری خودروهای برقی برای تأمین انرژی خانه استفاده کرد. به گفته محققان، این روش میتواند تا ۹۰ درصد هزینههای شارژ را کاهش دهد و درعینحال، نقش قابلتوجهی در کاهش انتشار گازهای گلخانهای دارد.
به گزارش tech xplore، محققان در پژوهش مشترک دانشگاه میشیگان و شرکت فورد، نشان دادند که این راهکار که با عنوان «خودرو به خانه» (Vehicle-to-Home) یا V2H شناخته میشود، خودروی برقی متصل به شبکه را به یک سامانه ذخیرهسازی انرژی هوشمند تبدیل میکند.
این تقریباً شبیه استفاده از خودروهای الکتریکی پارکشده در گاراژها بهعنوان ژنراتور است، اما بهجای سوزاندن بنزین، آنها برق را از باتریهایشان تأمین میکنند که پیشتر از شبکه برق شارژ شدهاند. چنین رویکردی میتواند در طول عمر خودرو، هزینههای شارژ را تا ۹۰ درصد کاهش دهد که این صرفهجویی معادل رقمی بین ۲۴۰۰ تا ۵۶۰۰ دلار برای هر مالک خودرو برآورد شده است.
مزایای این فناوری فراتر از کاهش هزینهها بوده و پیامدهای زیستمحیطی قابلتوجهی را نیز بههمراه دارد. ازجمله این مزایا میتوان به کاهش ۷۰ تا ۲۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانهای مرتبط با مصرف برق خانگی اشاره کرد.
همچنین، در طول عمر هر خودرو، این فناوری از انتشار ۲۴ تا ۵۷ تن دیاکسیدکربن جلوگیری میکند. این تأثیر زیستمحیطی معادل حذف آلایندگی حاصل از ۸۰ هزار تا ۱۹۰ هزار مایل رانندگی با یک خودروی شاسیبلند بنزینی، یا به عبارتی معادل ۸۰ تا ۱۹۰ پرواز یکطرفه بین نیویورک و لسآنجلس است.
سیستم خودرو به خانه چگونه کار میکند؟
«پارت ویشناو»، استاد دانشکده محیط زیست و پایداری دانشگاه میشیگان گفت: «باتری خودرو نقش رابط میان شبکه برق و خانه را ایفا میکند. بهاینترتیب، خانوار میتواند برق را در زمانی که هم ارزانتر و هم پاکتر است (مانند ساعات بعدازظهر ) از شبکه دریافت و در باتری خودرو ذخیره کند و سپس در ساعات اوج مصرف یا افزایش قیمت برق از آن بهره ببرد.
خودرو؛ فراتر از یک وسیله نقلیه
اگرچه فناوری خودرو به خانه هنوز در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد و زیرساختهای شارژ هوشمند بهطور کامل گسترش نیافتهاند، اما شرکتهایی مانند فورد با همکاری شرکتهای برق محلی، درحال آزمایش و بهینهسازی این فناوری هستند.
«هیونگ چول کیم»، پژوهشگر فورد، توضیح داد: «هدف نهایی این است که کاربر تنها خودرو را پارک و به شبکه متصل کند و تمام فرایندها—از انتخاب بهترین زمان شارژ تا تخلیه انرژی—بهصورت کاملاً خودکار انجام شود.»
«جیاهی چن»، نویسنده اصلی این مطالعه، میگوید که شارژ خودروی الکتریکی معمولاً بهعنوان یک هزینه اضافی در نظر گرفته میشود، درحالیکه با این فناوری میتوان آن را به یک دارایی ارزشمند و سودآور تبدیل کرد.
در همین راستا، «راب دی کلاین»، تحلیلگر در شرکت فورد، توضیح داد: «خودروها بیشتر زمان خود را در حالت پارک سپری میکنند. در مسیر کربنزدایی شبکه برق، به سامانههای ذخیرهسازی انرژی نیاز داریم؛ چرا از خودروهای الکتریکی بهعنوان این ذخیرهساز استفاده نکنیم؟ اینها در اصل باتریهای متحرکی هستند که به شکل خودرو درآمدهاند.»
در مجموع، فناوری «خودرو به خانه» میتواند خودروی الکتریکی را از یک ابزار حملونقل صرف، به یک مرکز ذخیره انرژی سیار تبدیل کند؛ راهکاری هوشمند که بهطور همزمان منافع اقتصادی خانوار و حفاظت از محیطزیست را تأمین میکند.
این پژوهش در مجله نیچر انرژی منتشر شده است.

