چین با اتکا به موجی از نوآوریهای فناورانه، زنجیره تأمین قدرتمند و حمایتهای گسترده دولتی، همچنان بازیگر بلامنازع بازار جهانی خودروهای برقی است و نزدیک به ۷۰ درصد سهم این بازار را در اختیار دارد؛ جایگاهی که آن را به بزرگترین صادرکننده خودروهای برقی در جهان تبدیل کرده است. بااینحال، نشانههای تازهای از ورود رقبا و نوآوریهای جدید در کرهجنوبی و اروپا دیده میشود که میتواند مسیر این رقابت را تغییر دهد.
براساس گزارش آژانس بینالمللی انرژی، خودروهای برقی تولید چین در سال ۲۰۲۴ بر بازارهای متعددی، از آمریکای لاتین تا شمال آفریقا و جنوب شرق آسیا (برزیل، کلمبیا، مکزیک، اروگوئه، اندونزی، مالزی، ازبکستان، مراکش، مصر، اردن و آفریقای جنوبی) تسلط داشتند. شرکت BYD نیز اعلام کرده که بریتانیا اکنون بزرگترین بازار خارجی این برند است؛ فروش بیوایدی تنها در سپتامبر امسال نسبت به سال گذشته جهشی ۸۸۰ درصدی داشته است!
گزارش بیزینس تایمز، پیشتازی چین از سه عامل کلیدی سرچشمه میگیرد: نوآوری سریع در فناوری باتری، هزینه پایین انرژی در داخل کشور و تسلط بر زنجیره تولید عناصر خاکی کمیاب که برای ساخت موتورهای الکتریکی ضروریاند. کمکهای اولیه دولت چین به این صنعت نیز نقش مهمی در شکلگیری این برتری داشته است.
اما صنعت جهانی باتری وارد مرحلهای تازه از رقابت شده. گزارشها نشان میدهد نسل بعدی باتریهای خودروهای برقی با زمان شارژ حدود ۱۲ دقیقه و بردی نزدیک به ۸۰۰ کیلومتر در راهاند؛ و نکته مهم آنکه این فناوری محصول چین نیست. شرکت کرهای LG Energy Solution موفق به توسعه باتریهای لیتیوم-منگنز غنیشده (LMR) شده که کارشناسان آن را رقیبی جدی برای باتریهای LFP چینی میدانند.
طبق گزارشها، جنرال موتورز قصد دارد این باتریهای جدید را در نسل آینده خودروهای اسپرت برقی بزرگ و کامیونهای الکتریکی خود از سال ۲۰۲۸ بهکار گیرد.
اروپا نیز با تکیه بر مقررات سختگیرانه اتحادیه اروپا درباره چرخه عمر و پایداری باتریها، مسیر تازهای برای رقابت تعریف کرده است، هرچند مقامات اروپایی اذعان دارند که صنعت خودروی برقی این قاره هنوز فاصله قابلتوجهی تا جایگاه چین دارد.
در این میان، چین نیز آرام ننشسته است. شرکتهای بزرگ این کشور سرمایهگذاری گستردهای روی باتریهای حالت جامد انجام دادهاند؛ فناوری که در صورت موفقیت، میتواند نسل بعدی خودروهای برقی را دگرگون کند. بااینحال، بخشی از این جهشهای فناورانه ممکن است در نهایت به بنبست برسند؛ واقعیتی که همه بازیگران این عرصه با آن روبهرو هستند.

