پژوهشگران پیشنهاد دادند که میتوان از تونلهای راهآهن بهعنوان مولدهایی برای تولید انرژی تجدیدپذیر استفاده کرد؛ به این صورت که از باد ناشی از عبور قطارها درون تونل برای چرخاندن توربینها و تولید برق بهره گرفته شود.
به گزارش the engineer، گروهی از محققان مهندسی مکانیک و هوافضای دانشگاه منچستر با همکاری شرکت مهندسی «کیو-ساستین»، درحال طراحی توربینهای بادی محور عمودی هستند که جریان هوای حاصل از حرکت قطارها (اثر پیستونی) در تونلها را به دام انداخته و به برق تبدیل میکنند.
این پروژه با هدف بررسی چگونگی ادغام این منبع تازه انرژی در زیرساختهای حملونقل آغاز شده است. نتایج اولیه مطالعات امکانسنجی، که با استفاده از پلتفرم نرمافزاری اختصاصی VerXis انجام شد، پتانسیل قابلتوجه جریان هوای تونل برای تولید انرژی را تأیید کرده است. همچنین تیم پژوهشی، ابزاری ویژه برای تحلیل فنی–اقتصادی (TEA) توسعه داده تا عملکرد و سودآوری تجاری این سامانه را ارزیابی کند.
«امیر کشمیری»، سرپرست علمی پروژه از دانشگاه منچستر، در توضیح این فناوری گفت:
«پلتفرم VerXis گامی بزرگ در تحقیقات انرژیهای تجدیدپذیر محسوب میشود. این ابزار میتواند تنها در چند دقیقه، دادههای هندسی تونل و اطلاعات برنامهریزی را به شاخصهای اقتصادی تبدیل کند و بدین ترتیب، فاصله میان پژوهش دانشگاهی و اجرای صنعتی را از میان بردارد. به این ترتیب، توربینهای بادی محور عمودی مبتنی بر اثر پیستونی نهتنها از نظر فنی امکانپذیر، بلکه از نظر اقتصادی نیز قابل سرمایهگذاری خواهند بود.»
در مرحله بعدی، آزمایش نمونههای اولیه توربینها در تونلهای واقعی و توسعه بیشتر نرمافزار VerXis انجام میشود؛ اقدامی که میتواند بر استانداردهای آینده انرژی در حملونقل ریلی تأثیر بگذارد. در صورت موفقیت، این رویکرد نهتنها در سامانههای ریلی، بلکه در دیگر شبکههای حملونقل نیز قابل استفاده خواهد بود و الگویی مقیاسپذیر برای ادغام انرژیهای تجدیدپذیر در زیرساختهای بریتانیا و فراتر از آن ارائه خواهد داد.
بیشتر بخوانید: دستاورد جدید دانشمندان: تولید برق با آب و فشار مکانیکی

