رئیس مؤسسه تحقیقات آب با تأکید بر ضرورت توسعه فناوری در بخش آب و انرژی، راهاندازی پارک علم و فناوری آب و انرژی را گامی مؤثر در توسعه زیستبوم نوآوری و پاسخ به نیازهای آینده این بخش عنوان کرد.
به گزارش کلین پست از پاون، «محمدرضا کاویانپور» با اشاره به اهمیت این اقدام گفت تغییرات اقلیمی امروز آثار خود را در قالب تغییر الگوهای دما و بارش در مناطق مختلف نشان میدهد و علاوه بر تغییر در میزان بارش، زمان وقوع رخدادهای اقلیمی نیز دستخوش تغییر شده است؛ شرایطی که ضرورت بهرهگیری از رویکردهای نوین و راهکارهای فناورانه را بیش از گذشته آشکار میسازد.
وی ادامه داد که مواجهه مؤثر با این تحولات مستلزم توسعه فناوری، ارتقای بهرهوری و ایجاد بستر مناسب برای شکلگیری و رشد جریانهای نوآورانه است. وی تصریح کرد که تجربه جهانی نشان میدهد کشورهای پیشرو سرمایهگذاریهای گستردهای در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر، بهینهسازی مصرف انرژی، بازچرخانی آب، شیرینسازی و فناوریهای نوین مدیریت منابع انجام دادهاند و تداوم توسعه بدون اتکا به زیرساختهای فناورانه، پاسخگوی نیازهای آینده نخواهد بود.
کاویانپور با اشاره به ظرفیتهای موجود برای استقرار این مجموعه گفت که مؤسسه تحقیقات آب به واسطه برخورداری از زیرساختهای آزمایشگاهی، کارگاهی، ظرفیتهای پژوهشی و فضاهای تخصصی، بستر مناسبی برای استقرار و توسعه پارک علم و فناوری آب و انرژی فراهم کرده است. وی تأکید کرد که بهویژه در حوزه مدیریت مصرف، تأمین پایدار منابع آب و ارتقای بهرهوری، نیاز کشور به توسعه فناوری بیش از گذشته احساس میشود و راهاندازی این پارک میتواند پیوند میان پژوهش، فناوری و صنعت را تقویت کرده و مسیر توسعه راهکارهای کاربردی را هموار سازد.
رئیس مؤسسه تحقیقات آب اظهار امیدواری کرد که با استقرار این مجموعه، زمینه توسعه و تجاریسازی فناوریهای مورد نیاز کشور در حوزه آب، برق و انرژی فراهم شود و ظرفیتهای علمی و فناورانه کشور در مسیر پاسخ به نیازهای ملی بیش از پیش فعال شوند.

